Monday, December 31, 2007

Summering av 2007

Ja, då är det nyårsafton och dags att summera cykelåret 2007 för min del. Ett år med flera personliga rekord.

Det jag är mest nöjd med är antalet cyklade mil under året, som hamnade en hårsmån under 604. Med tanke på hur lite det känns som att jag cyklat, så är det än mer otroligt!

Ett annat rekord sattes i mitten av augusti, när jag cyklade en dryg tvåmilarunda med ett snitt på 36 km/h! Det var snabbare än jag mäktade med i den tropiska hetta som drabbade Göteborg i början av juni, när Hisingens CK hade ett så kallat tempotest, där deltagarna körde två varv på klubbens tempobana, med tidtagning, men utom officiell tävlan. En sorts formkoll inför sommaren och eventuella tävlingar, däribland klubbmästerskapet på samma bana i september. Där tog jag i för president (jag är ju antimonarkist) och fosterland, och grejade ett snitt på 36.2 km/h under första varvet (7.6 km) men när jag plöjde genom den dallrande luften på det andra varvet, tog hettan överhanden och jag kokade. Snittet för andra varvet blev 35.2, och totalsnittet stannade därmed på fel sida 36 km/h. Lite kul att knäcka det snittet på en längre runda (22 km mot 15 km), med mer backar, mer vind och mindre upplevd ansträngning!

Det tredje rekordet jag vill ta upp handlar inte så mycket om min fysiska förmåga, utan mer om tursamma omständigheter. Under en distansrunda via Stenungsund och Lilla Edet, hade jag under en lång stund klättrat uppför en backe i närheten av Ucklum. När jag nådde krönet såg jag en fantastisk backe framför mig. Lång, brant, rak och bilfri! Dessutom hade jag en rätt hyfsad medvind. Jag bestämde mig för att offra benen för resten av rundan och satte fart!

Med 52-11 i utväxling trampade jag på för fullt, kröp ihop och hoppades på det bästa! Tiotalet sekunder senare var jag i botten av backen med en mätare som visade 75.6 km/h! Killen i den svarta BMW:n som låg bakom mig undrade nog...
Detta var ett av mycket få tillfällen när jag önskat att jag var 50 kg tyngre!

Gräver jag vidare i statistiken ser jag att årets längsta runda blev måttliga 166 km. Det var ett rent infall och jag trampade oförberedd ner till Varberg, käkade korv med mos, fyllde mina två vattenflaskor igen, och satte av hemåt igen. Tyvärr fixar jag inte distanser så bra. Efter mycket debatterande på diverse diskussionsforum verkar den samlade expertisen vara enig om att jag äter och dricker för lite och för sent. Kan så vara. Jag drack knappt två vattenflaskor de första åtta milen, och bara en på hemvägen, men när smärtan och tröttheten blev för extrem stannade jag på en bensinstation i Frillesås och köpte en flaska Sprite. Den gjorde gott, och med nya krafter kunde jag sätta av hemåt. Efter Lindome hade krafterna i det närmaste helt återvänt och jag kände mig pigg.

Ibland har jag undrat hur långt jag skulle klara att cykla om jag verkligen fick i mig mat och vätska ordentligt, eftersom det verkar vara där det brister. Det har jag satt upp som mål under 2008 att ta reda på! Nu ska jag bara komma på nåt sätt att få i mig energin utan att stanna för att äta...

Över till lite torrare statistik...
(Alla diagram går att klicka på för att se i större format!)

Här följer ett diagram som visar årets månader och hur mycket jag cyklat under varje. Grå staplar/gröna siffror visar total distans för varje månad, medan linjen med de gula punkterna (och de röda siffrorna) visar den totala snittfarten för varje månads cykling. Det blå strecket avläses på vänsterskalan, fast då som mil i stället för kilometer, och är summan för hela året.

Detta diagram visar varje enskild dag. Uppåt är det distans och neråt är det snittfart för samma runda (negativ skala). Som synes var det mest distans under våren och den tidiga sommaren, medan större delen av sommaren och hösten bestått av korta men intensiva rundor. Likformigheten för senhöstens rundor kommer sig av att det är cykelpendlingen till och från skolan...

Slutligen har jag sammanställt ett histogram som visar rundorna i antal per 10 km-intervall. Den stora stapeln för 10-20 km är än en gång konsekvensen av att jag har strax över 7 km till skolan. Det framgår också att jag bara fixade totalt nio rundor som var längre än 10 mil. Riktigt illa! Under 2008 räknar jag med fler än 50 rundor på minst 10 mil, om allt går som planerat.

Ja, det har varit en omväxlande och roligt år på två hjul. Jag är själv förvånad över hur mycket jag hann med, med tanke på att jag jobbade nästan alla helger från och med mars fram till slutet av augusti, och heller inte hade tid för långpass varken före eller efter jobbet i somras. Det hoppas jag det blir ändring på under 2008. Jag ska försöka få ett helt annat jobb den här gången.

Under 2007 gick jag också från att ha en cykel till att ha tre. Inte helt lätt i en ganska trång etta...
Racern får vila fram till mars eller så, skulle jag tro. Under tiden får singlespeeden tjänstgöra som primär vintercykel, och den ska dessutom snart få sina vinterdäck monterade, för nu verkar vintern slutligen ha greppat tag om Göteborg. Långfärdscykeln får bara komma ut i mildväder och hyfsat bra väglag, men kommer väl att bli distansträningscykeln under vintermånaderna.

Jag avslutar tyvärr år 2007 med en lättare förkylning, så det blir inga fler kilometer förrän 2008.

Vi ses på vägarna då, hoppas jag!

Gott nytt cykelår!

2 comments:

Anonymous said...

Gott nytt cykelår på dig också Rasmus!!

Marcus said...

Gott nytt! Väldigt kul att se statistiken. Och tänk vad du kommer få ut av cyklingen när du äter rätt, bara att trampa hårdare o hårdare :)