Monday, January 7, 2008

Nytt år, nya däck...



Efter att vintern skrämdes med snö i helgen, fick jag för mig att sätta på dubbdäcken på singlespeeden i natt. Så dagens tur och retur till plugget blev på samma gång cykelpremiär 2008 och säsongens första cykling på dubbdäck.

Det är inte nån behaglig upplevelse, just själva däcken. De är tunga som skam, så man får brottas rejält med styret för att få hjulets gyroskopiska tröghet att motvilligt ge efter. Faktum är att jag efter tvåhundra meter stannade för att kolla så att framhjulet satt fast i gaffeln ordentligt - så skumt kändes det!

Och rullmotståndet är på en helt annan nivå. Det försvinner ungefär 15-20 % av farten rakt av, bara genom att gå från slicks till dubbade monsterdäck. Men inget ont som inte har nåt gott med sig, för självklart är det så att det ger lika bra, eller bättre, träning. När jag plockar av dem fram på vårkanten, kommer det att kännas som jag flyger fram!

Fartförlusten är dock ett litet problem - det är ju bara att ta i mer... Nä, det sämsta med dubbdäcken är att väggreppet på "ren" asfalt försämras så kraftigt. Däcken vandrar ordentligt i sidled vid kurvtagning, och det känns hela tiden som om däcken håller på att förlora greppet och glida iväg under en. Det leder i sin tur till att jag tar kurvor mycket långsammare och mer upprätt än normalt. Inte kul alls...

Till nästa vinter ska jag bygga ett extra framhjul, så att jag snabbt kan byta hjulpar i stället för att byta däck. Då kan jag mycket snabbare och lättare byta från det ena till det andra, efter väder och väglag. På så vis behöver jag bara stå ut med dubbdäcken när väglaget verkligen kräver det, och köra på vettiga däck när det är snö- och isfritt.

Men skönt att rulla igen, efter drygt två veckors uppehåll. 14 down, 7986 to go!!! Kilometer alltså...

No comments: