Saturday, December 15, 2007

Hyllning till skivbromsen!


Självklart med skivbroms!

Jag har aldrig varit vän med bromsklossarna eller själva konceptet med fälgbromsar i det stora hela. Att justera bromsklossarna på V-bromsar (den typ av bromsar som är dominerande bland fälgbromsar) är ett rent helvete. Problemet är att man ska justera alla rörelseriktningar samtidigt, och när man skruvar fast den så skruvar man i en av rörelseriktningarna, så man måste hålla emot, och då trycker man i en annan rörelseriktning, och som lök på laxen är det trångt också... Det hela blir en sorts löjlig dans med försök på försök på försök, under yttrande av eder så svavelosande att grannarna förmodligen springande tar skydd i närmaste kyrka.


Typisk V-broms

Jag skulle vilja ha ett system där man har en låsskruv, och en oberoende rörelseaxel för varje inställningsmöjlighet. Rotation om skruvens axel är en. Rotation i höjdled är en annan. Rotation i "toe-in/toe-out"-led är ytterligare en. Dessutom ska höjdledsjusteringen vara en separat funktion med en låsbricka av nåt slag. Med en sån konstruktion skulle man kunna ställa in bromsklossarna perfekt på sekunder. Viktökningen för en sån konstruktion skulle hamna i storleksordningen 20-30 gram per broms, uppskattar jag.

Eller så kan man göra det jag gjort på en av mina cyklar - montera en skivbroms!

På min singlespeed byggde jag ett nytt hjul i början av sommaren, för att kunna montera skivbroms. Framgaffeln hade alla fästen som krävdes. Eftersom jag har bromshandtag för V-broms som passar på bockstyre, så var valet självklart, nämligen mekaniska skivbromsar. De bästa anses vara BB7-serien från Avid. Så det blev Avid BB7 med 20 cm skiva.


Avid BB7 mekanisk skivbroms

Att montera hela bromsen, med vajrar och allt, tog max en halvtimme (jämför med att det kan ta 15-20 minuter för mig att justera två V-bromsklossar perfekt) och justeringen av bromsbeläggens avstånd till skivan, samt bromsokets riktning, tog knappt en minut. Det var verkligen hur enkelt som helst!

Med en skivbroms slipper man bromsklossar som sliter på fälgen (hela konceptet med att använda en vital, strukturell komponent som slitdel är absurd egentligen!), vilket gör att man slipper slänga hjul eller bygga om med ny fälg efter några hundra mil. Man slipper också allt bromsdamm som lägger sig som en svart sörja över hjulet och smutsar ner. Men nog om det mekaniska, ekonomiska och estetiska...

Den främsta fördelen med skivbroms, och anledningen till att jag skaffade det på min stadscykel/pendlarhoj, är att man får en helt annan bromsförmåga. Skivbromsens konstruktion och position gör den i det närmaste okänslig för fukt och smuts - man får alltid full eller nästan full bromsverkan, oavsett väder. En väldigt viktig egenskap för en cykel man pendlar med i ur och skur.

Det som fick mig att bestämma mig för att skaffa skivbroms var två likartade händelser där fälgbromsarna visade hur dåliga de egentligen är.

Första gången var jag på väg hem och kom från Stampen-hållet mellan Drottningtorget och Centralen. Flöt med i trafiken i ösregnet, när det plötsligt blev rött ljus vid övergångsstället vid Nordstan. Bilen framför mig bromsar och jag bromsar också. Men farten minskade inte alls. Jag tryckte hårdare på bromsarna, men bromsverkan var försumbar. Jag blev tvungen att svänga ut till vänster om bilen framför, och rulla förbi stopplinjen med rödljuset. Det tog kanske 100 m innan jag fick stopp, och då höll jag knappast mer än 30-35 km/h när jag började bromsa.

Andra gången hade jag varit på Guldheden och var på väg hem i backen ner mot och förbi Chalmers. Även denna gång var det ösregn (inte alls sällsynt i Göteborg). Backe som det är, var farten rätt relativt hög, kanske 45. Jag såg att det slog om till rött precis vid utfarten från Chalmers i god tid och började bromsa för att sakta in. Inget hände. Först efter nån sekund eller två kände jag att bromsarna började verka (när vattnet skrapats bort av bromsklossarna) och farten minskade. Passerade rödljuset med 15-20 km/h och fick stopp med lite marginal till spårvagnsspåren strax efteråt. Total bromssträcka blev, enligt en karta, 100-110 m. Som tur var hände detta halv två på en vardagsnatt, så det var ingen trafik att prata om. Varför det blev rött vet jag inte. Nu hände ju inget farligt, men tänk om det hade varit nån på väg ut där, som räknade med att jag skulle stanna i tid?

Fälgbromsar är också lite elastiska och har en tendens att vara ickelinjära i bromsverkan relativt hur hårt man trycker på bromshandtagen. Det är lite ketchupeffekt över det hela. Först kommer inget, sen kommer inget, sen kommer allt! Modulationen, som det så fint heter, är dålig och det gör det svårt att bromsa effektivt och kontrollerat.

Med skivbromsen är det som en helt annan värld. Vare sig det är blött eller inte, så gör skivbromsen sitt jobb lika bra. Den otroligt gradvisa bromseffekt man får är som att gå från att se i svartvitt till att se i färg! Efter ett antal hårda nödbromsningar kan jag konstatera att skivbromsen är vida överlägsen fälgbromsen i alla relevanta handhavandeaspekter.

Bland annat låg jag i hög fart (ca 50) på Ullevigatan när jag väldigt sent insåg att jag var tvungen att svänga av ner på Skånegatan. Jag har aldrig bromsat så kraftigt varken förr eller senare, men allt var kontrollerat och fint, trots att bakhjulet nog lättade i några ögonblick. Jag tänkte hela tiden att "nu kraschar jag, nu kraschar jag!", men det gjorde jag inte, och allt gick bra. Med fälgbroms i samma situation hade jag flugit över styret eller inte vågat bromsa alls. Skivbromsen lät mig mikrojustera bromsverkan hela tiden, så att jag precis balanserade på rätt sida gränsen.


Så här satt jag förmodligen på cykeln när jag bromsade den gången...

Den sliter inte heller på fälgen. Bromsskivan slits naturligtvis, och kostar nästan lika mycket som en billig fälg, men det är självklart otroligt mycket smidigare att byta en bromsskiva än att bygga om ett framhjul med en ny fälg. Smutsen slipper man också. Framhjulets bromsyta (ja, jag byggde det med fälgbromsfälg) är lika skinande blank och fin som när hjulet var nytt. Bromsbeläggen är lite dyrare än fälgbromsklossar, men räcker förmodligen längre. Och även om de inte gör det, så spelar det ingen roll. Bättre saker får gärna kosta mer!

Skivbromsen har gjort att jag vågar cykla mer aggressivt (dvs, inte lika fegt som tidigare) i stadstrafik, eftersom jag vet att jag kan bromsa snabbt och säkert nu.

Har bara skivbroms fram, av två skäl. Ramen jag har är inte försedd med skivbromsfästen (gaffeln är köpt separat och är inte "släkt" med ramen), så jag kan inte montera en där. Men den enda anledningen till att göra det är för att spara på fälgen. Sett till bromsverkan kan man ha vilken skitbroms som helst bak, eftersom bakhjulet behöver väldigt lite bromskraft för att låsas, och mer bromskraft än så behövs inte. Det är frambromsen som är den viktiga bromsen, och jag använder frambroms enbart i nästan alla lägen. De enda gångerna jag använder bakbromsen är när jag bromsar på löst underlag (gruset de häller ut på cykelbanorna, till exempel), eftersom ett sladdande bakhjul är mycket mindre farligt än ett sladdande framhjul. Däremot har jag nästan alltid bromsberedskap bak - det är bara det att jag inte låter bromsklossarna få mer än en svag kontakt.

Jag vill se skivbromsar som standardutrustning eller möjlig utrustning på alla typer av cyklar. Även racercyklar, eftersom det är vettigt att spara på de dyra hjulen där, plus att man ofta har hög fart på dem. Skillnaden mellan en (hypotetisk racerversion av skivbroms med liten skiva och lätt ok) skivbromsinstallation och en fälgbromsinstallation i vikt är visserligen inte obetydlig. Fram och bak tillsammans skulle det kanske skilja 300-400 gram som mest (eftersom ramen måste vara lite starkare och ha fästen). Det kanske låter mycket, men om man kan bromsa bättre, kan man även bromsa senare och det kan man förmodligen vinna mer på än man potentiellt förlorar på att släpa runt på några hekto mer cykel. Om man nu tävlar, vill säga. Det gör ju långt ifrån alla.

Sen är det ju hur coolt som helst med det metalliska "tjing-tjing"-ljudet när man flexar framhjulet under belastning!

3 comments:

Anonymous said...

Kunne ikke vært mer enig! :-)

Anonymous said...

Känner igen problemet med åtdragning av bromsklossar på V-bromsar. Dock finns det ett ganska enkelt knep för att de inte ska vrida sig ur position när man drar åt. dra 2 eller kanske tre lager eltejp runt bromsklossen, så mycket toe in som du vill ha, justera in klossen och spänn klossen mot fälgen med hjälp av handtaget medans du drar åt. då sitter den där du vill ha den. sen vet jag inte vad du har för klossar som inte tar i vått väglag, har aldrig haft några så allvarliga problem. vinterklossar finns ju oxå

Martin said...

Låter fint. Men vad är det för skiva du har?